Stránky

utorok 17. februára 2015

Holly Goldbergová Sloanová- Šťastná sedmička (recenzia)

Názov: Šťastná sedmička
Autor: Holly Goldbergová Sloanová
Vydavateľstvo: Ikar, 2014 (Piccadilly Press Ltd, 2014)
Počet strán: 334
Originálny názov: Counting by 7s
Čítané v jazyku: slovenský
Anotácia: Willow Chanceová je dvanásťročný génius. Je posadnutá rastlinami a medicínou, obzvlášť chorobami. Jej záľubou je počítať po siedmich. Sedmička má v jej živote zvláštny význam, a tak ju považuje za dokonalé číslo. 
Sympatická Willow si cestu k ľuďom hľadá len ťažko. Bodaj by nie, s takým mudrlantom sa nevychádza ľahko. Aj pre učiteľov je tvrdým orieškom, k výchovnému poradcovi chodí ako na klavír. Nemá takmer žiadnych priateľov, okrem dvoch vietnamských súrodencov. Rozpráva sa s nimi, ako inak, po vietnamsky. 
Život tohto neobyčajného dievčaťa sa však nečakane zvrtne, keď jej milovaní adoptívni rodičia tragicky zahynú. Hlboký smútok prekonáva Willow vďaka nezlomnej energii, túžbe po poznaní, ale najmä vďaka priateľom. Bohužiaľ hrozí, že čochvíľa stratí aj ich. 


"Nikdy nedovoľte niekomu, aby vám povedal, že niečo nedokážete."
Willow-vŕba 
Myslím, že človeka kniha zaujme hneď podľa obálky, nie? Mňa najmä zaujal podtitul knihy, ktorý sa nachádza naspodu obálky. Ku knihe som sa dostala cez recenzie a kamarátku. Myslím, že recenzovať knihu takéhoto typu je príšerne ťažké, pretože čím je kniha lepšia o to horšie sa ju hodnotí. 
Tento príbeh nie je žiadna presladená romantika keďže ide o príbeh 12 ročného dievčaťa. Je to oddychovka, v ktorej sa nekonajú žiadne veľké zvraty, no i napriek tomu zaujme. Na každej strane je približne 30 slov (sú strany kde ich je skutočne tak málo) a písmenká sú veľké a tak hrúbka knihy je dosť zbytočná. Ja som túto knihu mala prečítanú za pár dní, čo sa u mňa stáva len pri tenkých knihách. Skoro všetkého bolo sedem aj keď slovenský preklad im trochu nevyšiel (Counting by 7s-Počítanie siedmimi). 
Celých 334 strán sa točí len okolo 7 osôb a rastlín. Čitateľ sleduje životné zmeny, ktoré sa dejú s každou jednou postavou.  Willow (v slovenčine vŕba) je vo svete považovaná za nepochopiteľné dievča, no za géniusa zároveň. Poriadne jej to myslí a čitateľ má niekedy problém porozumieť tomu o čom rozpráva (sa stalo aj mne). Používa rôzne latinské názvy chorôb a tiež sa veľmi vyzná v matematike, fyzike a v chémii...vlastne sa veľmi vyzná vo všetkom. Častokrát som sa na tú knihu len tak zadívala pohľadom "no dobre, dievča...nemám ani tušenia o čom hovoríš". A tiež má veľmi zaujímavé myšlienkové pochody, ktoré sú podľa mňa skvelé. Môžme sledovať ako sa aj napriek trápeniu a všetkej bolesti dokážu ľudia meniť na lepších. Každého v tejto knihe mení Willow a jej múdrosť. Willow stratila v svojom živote 2 najdôležitejšie osoby- rodičov, no hneď nato jej do života pribudlo 5 skvelých. So svojimi priateľmi hľadá cestu za šťastím a aj napriek bolesti, ktorú nosí v srdci neprestajne hľadá dobrodružstvo. Všetky postavy boli vtipné a mali niečo do seba. Tiež sa v knihe dá dozvedieť zaujímavé veci, že napr. červená je šťastná farba, zopár vietnamských slovíčiek, veľa z oblastí rastlín a matematiky. 
Knihu by som ohodnotila ako veľmi dobrú, no mala isté nedostatky. Prostredie bolo opísané výborne, pretože aj išlo o záhrady Willow a prostredie kde sa nachádzala. Ale aj napriek tomu, že sa mi opisy prostredia veľmi páčili, tak niečo mi tam nesedí. To čo mi nesedí je opis postáv. Doteraz si presne neviem predstaviť ako niektoré postavy vyzerali. Hlavná postava bola presnejšie opísaná až na konci knihy a tie vedľajšie skoro vôbec. Očakávala by som aspoň nejaké konkrétnejšie opisy. Ale cez to sa dá celkom preniesť, pretože postáv tam nebolo nejako extra veľa. Tiež sa mi nepáčili niektoré nezmyselné veci, ktoré robili vedľajšie postavy, no miestami aj Willow. V niektorých momentoch som videla jednoduchšie riešenie a podobne. Ale  beriem to tak, že to tú knihu robí výnimočnejšou. 
Ak sa človek pokúsi čo najviac vžiť do postavy Willow tak prežije toho veľa. Dá sa pri tom čo prežívala aj zasmiať, no aj poplakať. V knihe je veľa múdrostí, emócií a dá človeku niečo do života. Čitateľ si uvedomí veľa dôležitých vecí. 

"Dospela som k názoru, že realita je ako mixér, v ktorom sa miešajú nádeje a sny spolu so strachom a zúfalstvom. Len v kreslených seriáloch, rozprávkach a na pohľadniciach majú konce pozlátka."

Táto kniha mi svojim spôsobom prirástla k srdcu. Isto ak nebudem mať čo čítať, tak po nej ešte raz siahnem. Bola to taká milá, rýchla knižka. Nikdy neoľutujem, že som si ju prečítala. Aj keď knihe musím dať 4,5 "rybičiek" tak si ma kniha získala, no bohužiaľ boli tam veci, ktoré sa mi nepáčili. 

Knihu si môžte kúpiť TU.


4 komentáre:

  1. Vďaka Ti, že si sa podelila o svoje vnímanie tejto knihy. Veľmi rada som si prečítala Tvoju pútavú recenziu :)

    "Päť rybičiek" dávam tejto vete: "Môžme sledovať ako sa aj napriek trápeniu a všetkej bolesti dokážu ľudia meniť na lepších." :)
    Keď som čítala dnes ráno Tvoju recenziu a videla červenú rybku plávajúcu proti prúdu, spojilo sa mi to s myšlienkou od Svätého Otca Františka, ktorú som čítala včera - adresoval ju mladým. Podelím sa o ňu s Tebou: "Majte odvahu kráčať proti prúdu. A majte odvahu aj byť šťastnými!"
    http://sk.radiovaticana.va/news/2015/02/17/svätý_otec_v_posolstve_k_svetovému_dňu_mládeže_2015:_majte_odvahu_byť/slo-846757

    Prajem Ti veľa veľa šťastia :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Veľmi pekná recenzia :) Milujem prírodu takže ak sa tam nachádzalo niečo z oblastí rastlín-tak to je pre mňa :) Ja v knihách tiež nemám rada, keď si neviem postavy poriadne predstaviť a ich charakter nie je dostatočne vykreslený-čo je vždy len na škodu.
    Knihu som už videla zrecenzovanú už na viacerých blogoch a každému sa páčila-možno by sa aj mne-neviem.Ale ak naozaj v sebe skýva niečo,čo človeku môže do života dať, tak prečo po nej nesiahnuť? :) Možno by sa mi páčila...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)
      Rastliny sú v knihe Willowine obľúbené a všetko sa okolo nich točí. Je tam popísaný ich rast a veľa zaujímavého. Ak máš rada prírodu tak by som ti knihu odporúčila :)

      Odstrániť